توسعه سامانه بام سبز بر اساس معيارهاي توسعه پايدار

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 22 مرداد 1396 در ساعت 15 : 31 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 

توسعه سامانه بام سبز بر اساس معيارهاي توسعه پايدار

موضوع بام سبز در كشور ما موضوع جديدي نيست اما سامانه بام سبز موضوعي جديد مي باشد كه مزاياي مربوط به آن در گرو استفاده گسترده و كلان آنها مي باشد.
هدف این مقاله استفاده از معيارهاي توسعه پايدار جهت توجيه پذير نمودن سامانه هاي سبز در ايران ميباشد.

روف گاردن یا بام سبز و یا باغ بام چیست و چرا رویکرد به آن رو به افزایش است ؟

 شاید در کشور پهناور و زیبای ایران ، تا پایان دهه هفتاد خورشیدی کمتر کسی به چیزی به نام بام سبز می اندیشید و شاید حتی  چنین انگاشتی هرگز از اندیشه کسی نیز گذر نمیکرد ، تا چه رسد به پیگیری و پیاده ساختن آن ، ولی امروزه بویژه در شهرهای  بزرگ  مانند تهران ، مشهد ، اصفهان ، کرج ، تبریز ، شیراز ، اهواز و … رویکرد و نیز بهره گیری از آن روز به روز بیشتر می گردد و در  شمال شهر تهران ، بسیار بسیار بیشتر و پررنگتر از دیگر جاها  به چشم می آید .

بر همگان آشکار و روشن است که نیازهای آدمی را هرگز نمی توان نادیده گرفت و یا به سرکوب آنها پرداخت . اگر از چهار  نیاز بنیادین و زیستی آدمی ، که دربرگیرنده نیاز به  داشتن خانه ، خوراک ، پوشاک و همسر می باشد ، بگذریم و از نیازهایی که پس از آنها بر دیگر نیازها ، برتری می یابند و از نهاد آدمی برمی خیزد ،  مانند کشش درونی برای دستیابی به شکوفایی و پیشرفت ، هدفمند بودن زندگی ، دوست داشته شدن از سوی دیگران و نزدیک بودن به آنها ، زنهار یا  امنیت و پشتوانه اجتماعی و … نیز بگذریم و همه آنها را نیز فراهم شده بپنداریم ، برای پرداختن به خویشکار یا وظیفه ای که به خود  ، خانواده و دیگران در این جهان داریم پیش از هر چیز دیگر ، نیاز به آرامش و شادابی درون داریم.

 

مصالح مورد استفاده در ساخت روف گاردن

برای ساخت یک روف گاردن اولین چیزی که پر اهمیت است محدودیت وزن می باشد، مهمترین عاملی که باعث شده تا در انتخاب مصالح ساخت و نحوه اجرای آنها تغییراتی ایجاد شود فقط محدودیت وزن می باشد. عموما برای ساختمان ها در پشت بام هنگام ساخت، وزنی حدود ۵۰ کیلو در متر مربع برای برف در نظر می گیرند، با در نظر گرفتن این وزن به مهندسین کمک می شود که مابقی اضافه وزن ناشی از ساخت روف گاردن را تخمین زده و به واسطه آن بتوانند بهترین مصالح را انتخاب کنند. تقسیم وزن نیز قدم بدی مهمی می باشد که مهندسین باید توجه بالایی به آن داشته باشند، زیرا وزن برف به صورت یکپارچه و در هر متر مربع به صورت یکسان پخش می شود، و این در حالیست که اجزای مختلف روف گاردن هر کدام ممکن است در جایی خاص قرار گرفته و توازن وزن را بر هم بزنند.

ساخت آلاچیق در روف گاردن

برای ساخت آلاچیق در روف گاردن و در روی زمین تفاوت هایی وجود دارد، یکی از این تفاوت ها مربوط به نیروی وارده بر آلاچیق می باشد که باید در آلاچیق های روف گاردن بیشتر در نظر گرفته شود، و پس از آن تفاوت دیگر در محدودیت هایی است که در اتصال استراکچ به آلاچیق وجود دارد.

انتخاب گیاه مناسب

گیاهان انتخابی برای رشد در روف گاردن همانهایی هستند که بر روی زمین نیز وجود دارند. اما برای انتخاب گیاهان مناسب باید به ویژگی هایی اعم از میزان رشد ریشه، میزان تحمل گرما و تابش مستقیم نور خورشید، میزان مقاومت در برابر باد های شدید و … توجه ویژه داشت.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :