نمای HPL

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 28 بهمن 1396 در ساعت 10 : 46 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ورق های HPL که مخففHIGH PRESSURE LAMINATE  می باشد یکی از متریال هایی است که در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این ورق ها از چندین لایه الیاف آغشته به رزین های عمل کننده در گرما که تحت تاثیر حرارت و فشار 5 مگا پاسکال به هم چسبیده شده اند تشکیل می شود. برای ساخت ورق های اچ پی ال (HPL)معمولاً از کاغذ دکوراتیو ، کاغذ کرافت ، رزین ملامین و رزین فنولیک استفاده می شود.

ضخامت پانل های HPL بر اساس مکان و نحوه قرارگیری آنها تعیین می شود که می توان برای کاربری های متفاوت از قبیل سقف های کاذب و سایبان یا در پارتیشن ها در دکوراسیون و طراحی داخلی یا نمای ساختمان از ضخامت های مختلف استفاده کرد، نکته ای  را که باید مد نظر قرار داد این است که ضخامت ورق های HPL و فاصلۀ بین تکیه گاه ها با یکدیگر رابطۀ مستقیم دارند بدین صورت که هر چه فاصلۀ بین تکیه گاهها بیشتر باشد ضخامت ورق HPL نیز باید ضخیم تر انتخاب شود. ضخامت ورق های HPL مورد استفاده در نمای خارجی بین 6 تا 8 میلیمتر است و تنها در شرایط خاص قطرهای 3 تا 5 میلیمتر برای استفاده پیشنهاد می گردد، زیرا این ضخامت در مقابل فشار باد از استحکام کافی برخوردار نمی باشد و همچنین در نقطه مقابل آن نیز استفاده از ضخامت 10 میلیمتر باعث سنگینی نما می شود که از لحاظ فنی مورد تأیید نمی باشد.

در هنگام انبار کردن و نگهداری نیز بایستی مراقبت های خاصی از ورق های اچ پی ال صورت پذیرد تا از عوامل جوی نظیر گرما، رطوبت و هر عامل محیطی دیگر مصون باشند. پانل ها در صورت امکان باید به صورت افقی ذخیره شوند و تمام سطح آن می بایست پوشیده باشد، اگر انبار کردن به صورت افقی میسر نبود می بایستی آنها را با زاویه ای بین 60 الی 70 درجه ذخیره کرد.

روش های پاک کردن ورق های HPL :

1)      از پارچه های نرم و تمیز که به سطح پانل آسیب نمی راسند استفاده شود.

2)      از محلول های رقیق برای شستشوی آنها استفاده شود.

3)      برای تمیز کردن پانل ها از دستگاه های پاشش آب با فشار بالا که باعث آسیب رساندن به آن استفاده نشود.

4)      از موادی که  باعث خراشیدگی سطح پانل می شود استفاده نشود.

5)      انتهای کار می بایستی پس از شستن باید سطح پانل را با آب روان تمیز کرد. نیاز به خشک کردن پانل نیست.

از آنجایی که سطح این ورق ها صیقلی است گرد و خاک را معمولاً جذب نمی کند ولی در شهرهای آلوده بهتر است هر چند وقت یکبار تمیز شوند.

خصوصیات ورق های اچ پی ال(HPL)
1 ) ور ق های اچ پی ال(HPL)  در برابر آب و بخار ، ترک خوردگی و ورقه ورقه شدن مقاوم می باشد.
2  ) به دلیل استفاده از چسب رزین در تولید ورق های HPL در برابر جریان الکتریسیته از مقاومت بالایی برخوردار می باشند و همچنین به علت استفاده از چسب رزین ملامین در قسمت سطحی باعث مقاومت رویه در برابر اسیدها می باشند.
3 ) ورق های اچ پی ال(HPL)  قادر هستند تا دمای 180 درجه سانتی گراد را تحمل نماید.  

 

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :