بررسی ترموود

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | پنجشنبه 21 دی 1396 در ساعت 11 : 2 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

معرفی
چوب یکی از مصالح مورد علاقه در طول زمان بوده  اما معایبی نظیر عمر مفید کم، عدم مقاومت در برابر حشرات، مقاومت فشاری و کششی کم ، پوسیدگی بالا استفاده از این ماده را محدود می کند اما در نهایت بشر پس از تحقیقات و آزمایشات بسیار به این نکته دست یافت که حرارت و سوزاندن سطح چوب، آن را در برابر شرایط محیطی مقاوم می سازد نتیجه‌ی تحقیقات انجمن انجمن ترمووود فنلاند (VTT) روشی برای تیمار حرارتی چوب ابداع نمود که به نام ترموود معروف شد و از دوران کهن از این روش برای افزایش مقاومت چوب هایی که در معرض شرایط محیطی فرار داشتند مورد استفاده قرار می گرفت.  

ترمووود بر پایه دو عامل مهم حرارت و بخار شکل می گیرد. در این روش با کمک این دو عامل نواقص و معایب چوب را برطرف می نمایند. در روش ترمووود، چوب با حرارت 180 تا 215 درجه سانتی گراد همراه با بخار و گردش هوا خشک می شود، مغز چوب پس از رسیدن به این دما، به مدت 2 الی 3 ساعت در این دما باقی می ماند. در این فرآیند از هیچگونه ماده شیمیایی استفاده نمی شود. 

هنگام استفاده از بخار ویژگی‌های شیمیایی چوب در فرآیند ترمووود تغییر پیدا می کند، در نهایت در این فرآیند رنگ چوب تیره می‌گردد و توزیع رطوبت در چوب بصورت یکنواخت انجام می‌شود و خاصیت عایق حرارتی آن بهبود می یابد. در تیمار حرارتی ترمووود چوب مقدار  زیادی از ویژگی‌های نامطلوب چوب تا حد قابل توجهی از بین می رود که یکی از آنها مقومت آن در مقابل پوسیدگی است؛. دمای بالایی که به ترمووود اعمال می‌شود باعث شکسته شدن زنجیره های سلولزی و تجزیه اسیدها و خروج عمده رزین چوب می‌شود و محیط را برای رشد ریز ارگانیسم‌ها و حشرات و انواع قارچ و کپک نامناسب می‌سازد.

در فرآیند ترمووود، ابتدا با اعمال حرارت بالا، رطوبت چوب به صفر می‌رسد و در انتها با اعمال، رطوبت به حدود ۴ تا ۶ درصد می‌رسد. نتیجه  این رطوبت‌دهی نهایی افزایش مقاومت ترمووود در برابر انحنا ، تغییر سایز و جا به جا شدن است.

 

انواع ترمووود

گونه های چوب :

در فنلاند،گونه های مورد مصرف برای ترموود شامل نوئل ، کاج ، صنوبر ، توس هستند، همچنین به یک سری تجربیات در مورد تیمار توسکا ، کاج رادیاتا،  زبان گنجشک ، اکالیپتوس و راش دست یافته اند.

نرم چوب:

این نوع ترموودها اغلب از درختان سوزنی برگ نظیرکاج یا صنوبر بدست می آیند. از آنجاییکه شرایط اقلیمی منطقه نیمه قطبی فنلاند به نحوی است که تابستان های کوتاه و زمستان های بلند  دارد و درختان در آن منطقه تنها دوماه از سال فرصت رشد دارند؛ درختان کاج آنها از بهترین نوع چوب های کاج در جهان هستند،  رطوبت خاک در آنجا بسیار بالاست و تابستان ها شرایط مطلوبی برای یک جنگل قطبی وجود دارد. به دلیل کوتاه بودن تابستان درختها تنها فرصت دارند مستقیم و به سوی آفتاب حرکت کنند؛ به همین علت درختان بسیار صاف و مستقیم به طور عمودی رشد می کنند و همین امر باعث می شود تا درختان کاج فنلاندی بسیار ایده آل برای تهیه الوار باشند. 

سخت چوب : 

در این نوع ترموودها از چوب های مربوط به درختان پهن برگ استفاده می کنند که معروف ترین آنها چوب ون یا اش است. این درختان در زمستان برگریز هستند و در بهار برگ های جدید آن ها رشد می کند. این چوب ها دارای چگالی کمتری هستند و به دلیل عدم وجود گره های مرکزی از بافت خاصی برخوردار هستند که بسیار زیباست.

مزایای ترموود :
- وزن پایین و مناسب
- عایق حرارتی فوق العاده
- رنگ زیبا
- مقاوم در برابر پوسیدگی و حمله حشرات
- نصب آسان و سريع
- مقاومت بالا و طولاني در برابر سايش و شرايط جوي مختلف
- فاقد صمغ و یکنواختی
- بافت خالص و یکنواخت
-  قابليت برش هلالي جهت محل هاي قوس دار
- شستشو و نگهداري آسان
- بدون تاثیر مخرب بر سلامت انسان

معایب ترمو وود :

- عدم مقاومت در برابر اشعه ماورای بنفش آفتاب درصورت عدم استفاده از رنگها و پوششهای پیگمنت دار، پدیده خاکستری رنگ شدن در چوب ترموود رخ می دهد و باعث آسیب رسیدن به آن می شود که این امر لزوم رنگ شدن چوب ترمو را اثبات می نماید.

- کاهش مقاومت مکانیکی در ترموود

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :