طراحی و دکوراسیون داخلی

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | پنجشنبه 5 بهمن 1396 در ساعت 12 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در دنیای امروز اهمیت طراحی صحیح و مناسب فضای داخلی منزل و محیط کار و تاثیر آن در افزایش بهره وری و ایجاد حس آرامش به گونه ای است که کسی نمی تواند آن را انکار کند باتوجه به اینکه سابقه استفاده از میلگرد و رابیتس و به دنبال آن گچ یا سیمان در کشور ما زیاد است اما در طول این مدت نحوه طراحی داخلی خصوصاً طراحی دکوراسیون سقف شامل تغییرات فراوانی گردیده است. در گذشته، طرحها همگی یک چهارچوب خاصی را دنبال می کردند و استفاده از اشکال منظم، چند ضلعی منظم، دایره یا بیضی ویا تلفیقی از این اشکال بسیار رواج داشت اما امروزه طراحان داخلی بیشتر توجه خود را معطوف به استفاده کمتر از قرینه سازی کرده اند و یا به بیان دیگر سبکهای کلاسیک و گذشته به مرور زمان جای خود را به سبکهای مدرن داده اند.

از موضوعاتی که نقش مهمی را در ساختار معماری یک بنا بر عهده دارد توجه به فضای داخلی و نحوه تقسیم بندی پلان ها است. طراحی فضایی منعطف و تنوع پذیر از لحاظ چیدمان و آرایش سطوح این امکان را فراهم می کند که کارکرد های مختلفی را بپذیرد و در این حالت مخاطب احساس رضایت بیشتری از فضا خواهد داشت. شفاف سازی، رنگ بندی های متناسب با نیاز های موجود، استفاده از جدا کننده های سبک و قابل حمل، تنوع مصالح، توجه به نحوه قرار گیری و تعامل بین فضاهای مختلف از جمله ویژگی هایی است که در کنار ساختاری که برای یک پلان معماری در نظر گرفته شده است، می تواند بر ارزش آن افزوده و حتی قسمتی از مشکلات آن را حل کند.

طراحی داخلی نقش قابل توجهی در کیفیت فضای ساختمان دارد. نحوه چیدمان و تقسیم بندی فضا، نور پردازی، جنس و رنگ پوشش سطوح ( کف، سقف و دیوارها ) ، مبلـمان و عوامل تاثیرگذار دیگر تعیین کننده زیبایی و کار آمدی فضاهای داخلی هستند. امروزه تاثیر معماری داخلی بر آرامش، راندمان کاری ، اثر بخشی بسیار مهم و لازم به نظر می رسد.

به لحاظ معیارهای روانشناسی، معماری داخلی اهمیت شگرفی دارد. میزان امنیت، آرامش، صمیمیت، شور و هیجان موجود در یک فضا را می توان با استفاده از راهکارهای مناسب تشدید یا تضعیف نمود. باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که هر یک از انسان ها دارای تعلقات ذهنی و روحی متفاوتی هستند که پاسخگویی به نیازهای آنها در معماری داخلی در اولویت قرار می گیرد.

نکته مهمی که باید مد نظر داشت آنست که هر فضای داخلی اعم از محل کار، تفریح یا سکونت، قابلیت زیبا شدن را دارد؛ تنها باید به درستی از اصول و عوامل سازمان بندی و کمی چاشنی ذوق و سلیقه استفاده کرد تا شرایط مناسب و ایده آل پدید آید. شروع کار در تزئین و فضاسازی باید عاری از جنبه های ذهنی و خیال پردازی غیر واقعی باشد. برخورد اول با موضوع می بایستی با در نظر گرفتن عینیات و امکانات موجود صورت پذیرد. ساختن خانه‌ای در رویا آسان اما در عمل سخت و دشوار است.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :