عملیات آنادایزینگ آلومینیوم

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 23 بهمن 1396 در ساعت 8 : 41 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

عملیات آنادایزینگ آلومینیوم

آنادایزینگ به مجموعه عملياتي اطلاق می شود كه با تشكيل يك لايه نازك اكسيدي بر روي پروفیل های آلومينيومي و یا قطعات آلومینیومی باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگي و سختي، ايجاد نماي تزئيني و تغيير در بخشی از ویژگی های فيزيكي آنها مي گردد.

روش رنگ آمیزی آنادایز بدين صورت است كه جريان مستقيم برق از مايع الكتروليت مناسبي عبور می کند كه در این عملیات آلومينيوم قسمت آند بوده و فلز ديگري كاتد مي باشد. با اعمال این کار بر روی سطح پروفیل های آلومینیومی لايه نازكي از اكسيد شکل می گیرد كه ضخامت آن تابع عوامل گوناگونی می باشد. پروفیل های آلومینیومی در شرايط عادی نيز زمانیکه در مجاورت هوا قرار می گیرند اكسيدي مي شوند كه بطور معمول لايه اي از اكسيد به صورت غيرمتخلخل و به ضخامت یکصدم ميكرون روي سطوح پروفیل های آلومينيومي تشكيل مي گردد كه وظيفه آن حفاظت از سطح فلز در محيط است . ویژگی مثبت اكسيد شکل گرفته در روش آنادايزينگ نسبت به حالت طبیعی مقاومت مناسب و بيشتر آن در برابر خوردگي است.

دلایل استفاده از روش آنادایز بر روی سطوح آلومینیومی به شرح زیر است :

افزايش قدرت چسبندگي رنگها : لايه اكسيدي آندي موجود باعث به وجود آمدن سطح فعال شيميايي شده و شرایط مناسبي را برای رنگ آميزي بر روی پروفیل های آلومینیومی و یا قطعات و یا سطوح آلومینیومی فراهم می نماید.

افزايش مقاومت در برابر خوردگي : لایه اكسيدي آندي به وجود آمده آلومينيوم سبب محافظت سطح پروفیل های آلومینیومی در مقابل نمکها و عوامل خورنده جوي و مي گردد.
نوعی آبكاري :  تخلخل موجود در لایه اكسيدي آندي باعث افزايش قابليت آبكاري پروفیل و قطعات آلومينيومي مي گردد.

 ايجاد نماي ظاهري مناسب جهت دكوراسيون و تزئينات: لایه اکسیدی آندی آلومینیومی باتوجه به درخشان بودن که بصورت طبیعی دارای این خاصیت می باشند بعنوان سطح نهایی جهت نماسازی در پروفیل های آلومینیومی استفاده می گردند، این لایه از مقاومت مناسبی در برابر خوردگی برخوردار می باشد. لازم به توضیح است براقیت و درخشندگی سطح پروفیل های آلومینیومی و قطعات آلومینیومی به نوع آلياژ، روش اچ كاري و براق كاري و ساير شرايط مناسب بستگي دارد.

عايق كاري: اكسيد آلومينيوم عايق مي باشد و این قابلیت را دارد که در مقابل ولتاژهايي از چند تا چندين هزار ولت به عنوان عايق عمل كند كه كيفيت و كميت آن به نوع آلياژ و ضخامت لايه اكسيدي بستگي دارد.

افزايش قابليت تابش و انتشار حرارت: لايه اكسيدي آندي در ضخامت هاي بيش از 0/032 ميليمتر باعث افزايش قابليت تابش و انتشار حرارت مي گردد. بعنوان مثال ورق آلومینیومی و پروفیل های آلومینیومی آنادایز شده  پس از رنگ آميزي با رنگ سياه مي تواند به شکل بسیار مناسبی جهت جذب حرارت تا حدود ۲۳۰ درجه سانتيگراد مورد استفاده قرار گيرد.
افزايش مقاومت سايشي: با استفاده از سیستم آندايزينگ سخت بر روي قطعات آلومينيومي پوشش به ضخامت حدود ۱ تا ۴ ميليمتر ايجاد مي شود كه داراي سختي بالايي است.
رديابي و كنترل درزهاي سطحي: پوشش اكسيدي آندي حاصل از حمام اسيد كروميك مي تواند به عنوان پوشش درزهاي سطحي موجود بر روي ورق های آلومینیومی يا قطعات آلومينيومي و یا پروفیل های آلومینیومی عمل نمايد.

 

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :