کارایی لوور در نمای ساختمان

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 17 دی 1396 در ساعت 11 : 1 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آفتابگیر، شیدر یا لوور از مصالح جدید قابل استفاده در ساختمان بخصوص نمای آن می باشد که بصورت تیغه‌های افقی زاویه دار است جهت عبور نور و هوا که از تابش نور مستقیم خورشید، باران و آلودگی صوتی جلوگیری می‌کند. زاویه تیغه‌ها می تواند قابل تنظیم(متحرک یا برقی) یا غیرقابل تنطیم ( ثابت ) باشند.

لوور ها باعث ایجاد سایه برروی پنجره ها می شوند که سایه ایجاد شده باعث می شود مقدار بسیار کمی از انرژی حراراتی خورشید به فضای درون ساختمان وارد شود درصورتی که وقتی از کرکره داخلی برای جلوگیری از تابش مستقیم خورشید استفاده می شود پرتو خورشید از شیشه عبور می کند و پرده و کرده را تحت تاثیر خود قرار می دهد. نتیجه آزمایش هایی که در این مورد انجام شده نشان می دهد که سایه بان های خارجی می توانند تا ۹۰ درصد و سایه بان های داخلی (پرده کرکره) تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد اثر حرارتی خورشید را کاهش دهند.

جنس مصالح

جنس متریال مورد استفاده برای تولید لوورها اغلب از آلومینیوم، فلز، چوب و یا شیشه است ، لوورهای آلومینیومی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم تقسیم می شوند و همچنین آلیاژ استفاده شده برای تولید آنها 6063 می باشد.

کاربری

لوورها به ندرت به عنوان یکی از عناصر طراحی اولیه مورد استفاده قرار می گیرند .گرم شدن هوا و همچنین انعکاس بیش از حد نور خورشید باعث ایجاد شرایط نامطلوبی در نمای خارجی ساختمان می شود.

وجود سایه بان و آفتابگیر در نمای خارجی ساختمان بدون محدود کردن دید بیرونی می‌تواند به طور قابل توجهی تابش مستقیم خورشید بر روی شیشه‌ها را کاهش دهد و انعکاس شدید آنرا بر چشمان ناظران کم کند و همزمان دست یابی به نور کافی در داخل ساختمان را امکان پذیر نماید. لوورها علاوه بر تعدیل کردن نور خورشید این امکان را برای معماران فراهم می کند تا نمایی زیبا را طراحی نمایند. لوورها نسل جدیدی از نورگیرها هستند که در سایزهای مختلف تولید می شوند و می‌توان آنها را به صورت‌های افقی یا عمودی نصب نمود .

استفاده از لوورها در مراکز صنعتی مانند ریخته‌گری فولاد و نیروگاه‌های برق، بسیار رایج است که ازآنها برای تهویه طبیعی و کنترل درجه حرارت استفاده می شود.

انواع لوور

لوورها به دوسته ثابت و متحرک تقسیم می شوند .

ثابت

این سیستم به دلیل اقتصادی بودن و امکان نصب مستقیم بر روی نمای شیشه ای نسبت به سیستم متحرک رایج تر می باشد. در این سیستم لوورها بوسیله روزنه هایی که روی درپوش آنها تهبیه شده است به سازه متصل می شوند.

متحرک

این سیستم تنها برای لوورهای دوکی شکل مورد استفاده قرا می گیرد که بصورت کنترل از راه دور عرضه می شوند.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :