کاربرد ساندویچ پانل در صنعت ساختمان سازی

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 28 آذر 1396 در ساعت 9 : 7 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ساندویچ پانل ها (Sandwich Panel)  شامل ساندویچ پانل دیواری، سردخانه ای و سقفی می باشند و دارای ساختاری ترکیبی می باشند. در این متریال یک لایه نرم میان دو لایه خارجی قرار می گیرد.

ساندویچ پانل ها در انواع کارگاه،کانکس، هتل، سردخانه و نمای مدرن ساختمان غیره کاربرد دارند.

ساندویچ پانل یک ماده و یا یک ساندویچ خوراکی نیست ولی شباهت ساختاری جالبی با آنها دارد. این سازه بسیار سبک می باشد و از 2 لایه ورق استیل که بین آنها با یک لایه عایق تشکیل می شود که ترجیحاً از جنس پلی اورتان می باشد و این عایق در مقابل حرارت، برودت و رطوبت مقاومت مناسبی دارد.
با توجه با پیشرفت ساخت و ساز و گسترده شدن آن باعث شده تا استفاده از این متریال هم زیاد شود و با توجه به ساختاری که دارد بسیار قابل توجه مهندسان ساختمانی قرار گرفته است.

بیشترین استفاده از ساندویچ پانل ها در منازل مسکونی، مدارس، سرویس های بهداشتی و نمازخانه ها، کانکس نگهبانی، گلخانه ها و... می باشد.

انواع ساندویچ پانل

انواع ساندویچ پانل به صورت زیر می باشد :

ساندویچ پانل پلی اورتان (  PU )

ساندویچ پانل پشم شیشه و پشم سنگ

ساندویچ پانل دیواری از از جنس پلی اورتان

ساندویچ پانل فوم فشرده ( XPS )

در ساندويچ پانل های سقفی نیز از همين نوع مصالح استفاده مي شود.

ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل های دیواری اغلب در سرد خانه ، کارگاه ، خانه های پیش ساخته ، سوله ها و انبارها و یا هر مکان دیگری که نیاز به عایق بندی دمایی و صدایی دارد مورد استفاده قرار می گیرد . .

ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی  به دلیل مقاومت مناسب و زیاد در برابر شرایط جوی در کارگاه ها، کانکس ها و سوله ها مورد استفاده بیشتری قرار می گیرند.

کاربرد ساندویچ پانل در صنعت ساختمان سازی

استفاده از مصالح آماده و پیش ساخته نظیر ساندویچ پانل ها امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و اکثر ساختمان سازان استفاده از ساندویچ پانل های دیواری و سقفی را به جای استفاده از مصالح سنگین و سنتی ترجیح می دهند .

استفاده از ساندویچ پانل های آماده سرعت کار را بالا برده و هزینه های اضافی ناشی از طولانی شدن پروژه و همچنین حمل مصالح سنگین را کاهش می دهد . عمر مفید این مصالح بالا بوده به همین علت عمر سازه و ساختمان بالا می رود .
در صورت مشکل و یا خرابی می توان این مصالح را بدون تولید نخاله و تخریب سقف و کنده کاری ، تعویض کرد . دوام و پایداری ساندویچ پانل ها در برابر زلزله و طوفان بسیار بیشتر از مصالح سنتی می باشد .


باتوجه به افزایش جمعیت ، نیاز به ساخت مسکن در سریع ترین زمان ممکن و با کمترین قیمت بیشتر می شود و برای حل این مشکل، ساختمان سازان برای سرعت دادن به کار خود استفاده از ساندویچ پانل ها استفاده می کنند .

علاوه بر صنعت ساختمان سازی از ساندویچ پانل ها می توان در موارد دیگری هم استفاده کرد که به آن ها اشاره می کنیم :

•  کانتینر ها
• ساخت تابلو های تبلیغاتی
•  استودیو های صدا برداری
•  کانکس های پلیسی
•  آلاچیق ها
•  سرد خانه ها
•  سقف کارخانه ها ، سوله ها ، انبار ها و ...
•  کانکس های ویلایی
•  و  ...

ضخامت کم ساندویچ پانل ها باعث می شود که بیشترین فضای ممکن بعد از ساخته شدن ساختمان در دسترس باشد و پی سازی ساختمان به علت سبکی مصالح دارای هزینه ی کمتر می باشد . 

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :