اجرای نمای شیدر و لوور آلومینیومی

لوور آلومینیومی

یکی از مباحثی که امروزه توجه معماران و سازندگان ساختمان را در طراحی بنا به خود جلب کرده است، بحث اتلاف انرژی در ساختمانهای مدرن است که از سطح وسیعی از شیشه برخوردارند. امروزه توسط نماهای لوور آلومینیومی که نوعی تابش بند هستند، نیاز به کاهش میزان اتلاف انرژی مرتفع گردیده است.

سیستم لوور آلومینیومی قابلیت ایجاد سایه در مقابل تابش سیستم نور خورشید را دارد و در سایزها و گونه های مختلفی  تولید می شوند. از طرف دیگر طراحی در سقف کاذب و آکوستیک نیز لوور آلومینیومی به عنوان راه حلی برای پوشش سقف فضا های داخلی در مکان تجاری مورد توجه قرار گرفته است.

لوور۱

در کاربرد لوور الومینیومی در نما از آنجا که این سیستم از سویی بدون اینکه مانع دید منظره بیرونی می شود، تابش اشعه خورشید را بر روی شیشه ها و نما و انعکاس شدید آن را بر چشم ناظران کمتر می کند و از سوی  دیگر  دست یابی نور کافی به درون ساختمان را ممکن می سازد، تبدیل به انتخاب مناسبی برای سازندگان شده است.

این لوورها (sun breaker systems) که در ساختمان هایی با کاربری های متنوع به کار برده می شوند، ایجاد زیبایی، فضای راحت و نور و دمای مناسب را تامین می کند. این لوورها قابلیت پرداخت آنادایز(رنگهای نقره ای ، طلایی ، برنزی و سیاه) را دارا هستند و نیز می توانند از طیف نامحدود رنگی در صورت تولید در رنگ های پودری در کد های RAL برخوردار شوند.

این لوورها پس از نصب نیاز به نگهداری خاصی ندارند و در طراحی آنها از تیغه های متنوع با سایزهای ۴۰۰،۲۲۵،۲۰۰،۱۷۰،۱۵۰،۱۲۰،۱۰۰ میلیمتر می توان استفاده کرد. تسهیل در نصب، در قرنیز کف پنجره ها، پیش آمدگی ها یا هر قسمت دیگری از سازه از ویژگی های این لوورها می باشد.

فریم های استفاده شده از آلومینیوم اکسترود شده با آلیاژ ۶/۳۶ و ضخامت ۳، معمولا با رنگ یکسان با تیغه تولید می شوند. این نورگیرها به همین دلیل استحکام بسیار بالایی در برابر بادهای بیش از ۱۵۰ کیلومتر در ساعت دارند.امکان نصب ساده و اقتصادی لوورهای آلومینیومی بر روی انواع سیستم های شیشه ای، ورق کامپوزیت و هر نوع نمای دیگری، از جمله ویژگی های منحصر به فرد آن است.

امروزه لوورهایی طراحی شده اند که دارای موتور هستند و در نتیجه توانایی تغییر نما و نیز سازگاری با شرایط اقلیمی را در ساعات مختلف روز دارند.

دسته بندی انواع لورر

دسته بندی لوورها از نظر جنس

۱- لوور چوبی که معمولا از نوع ترمووود است وبرای نما یا سقف آلاچیق ها به کار می رود.

۲- لورر فلزی که در دو نوع آلومینیومی وآهنی وجود دارد، نوع آلومینیومی آن وزن کمتری دارد و عمدتا در طراحی نمای ساحتمان و همچنین به صورت پیش آمدگی بر روی پنجره ها به اجرا در می آید.

لوور۲

 دسته بندی لوورها از نظر محل قرار گیری

۱- قرارگیری برروی پنجره ها در نماهای غربی و شرقی

۲- به صورت پیش آمدگی به صورت افقی نصب می شود که از سویی دید منظره ساکنان داخل بنا را محدود نکرده و از سویی  دیگر سایه انداز خوبی دارد. این نوع قرارگیری عمدتا در نمای جنوبی ساختمان استفاده می شود.

دسته بندی لوورهای الومینیومی از نظر شکل ظاهری

۱- لوورهای دوکی شکل (Spindle)

این لوورها با تیغه هایی با مقطع دوکی شکل خود ظرافت و زیبایی را توام با کارایی مناسب در جهت آفتاگیری بنا دارا هستند.

لورهای دوکی شکل، نسل جدیدی از نورگیرها هستند که در اندازه های مختلف تولید و به صورت افقی و یا عمودی نصب می شوند. قطر آنها ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیمتر است و از آلیاژ ۶/۳۶ ساخته می شوند.

آنها تاثیر اشعه ای نور خورشید را تا ۸۰ درصد پایین آورده و در نتیجه میزان کاهش انرژی را تا ۳۰ درصد  تضمین می کنند.

لوور۳

لوورهای دوکی شکل از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند که با اتصال به سازه، لوورها را می سازند.

- قطعه خورشیدی: قطعه اتصال به سازه است که دارای دندانه هایی می باشد و قرارگیری لورها را از زاویه صفر درجه با افزایش ۵/۲۲ درجه حداکثر تا ۵/۶۷ درجه امکانپذیر می سازد.

- قطعه منقاری: این قطعه که بخش اصلی را تشکیل می دهد، از طرف دندانه های موجود در قسمت انتهایی خود به قطعه خورشیدی و از طرف دیگر به قطعه دوکی متصل می شود.

- قطعه دوکی : این قطعه روی قطعه منقاری قرار گرفته و کلیت نما را می سازد.

در پوش یا End Cap، بخش دیگری از دیتیل نصب است که از چپ و راست جهت اتصال به ساپورتهای خاص و همچنین قسمت انتهایی لوور به کار می رود.

روشهای متفاوت نصب

این لوورها به روش ثابت و یا متحرک نصب می شوند.

روش نصب ثابت

این روش که از رایج ترین سیستم های نصب است، به علت دارا بودن امکان نصب بر روی سیستم های نما شیشه یا ورق کامپوزیت، سادگی نصب و اقتصادی بودن آن به طور متداول تری استفاده می شود.

در این روش نصب، لوورها یا توسط سوراخ هایی که برروی درپوش آنها تعبیه شده اند به سازه وصل می شوند و یا توسط پایه بر روی نگهدارنده خود متصل می گردند.

- روش نصب متحرک

این روش که بیشتر مختص لوورهای دوکی و دیگر لوورها با ساختار مشابه است، به صورت کنترل از راه دور و یا سوئیچی به مشتریان عرضه می شود. این مدل به دلیل داشتن اتصالات و قطعات مخصوص، قابلیت سازگاری با فن آوری های تازه را دارند.

۲- لوورهای مکعبی (Rectangular)

این لوورها در اندازه های گوناگون ساخته شده و چارچوب کلی آن از آلومینیوم است.

۳- لوورهای کامپوزیت

این لوورها که به وسیله ورق کامپوزیت ساخته می شوند، جعبه ای شکل هستند و تمامی قابلیت های نمای کامپوزیت را دارا هستند.

لوور۴

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :