اجرای نمای فریم لس

نمای شیشه ای فریم لس (Frameless)

نمای ساختمان علاوه بر اینکه نقش محافظ را برای ساختمان در برابرعوامل جوی واقلیمی وشرایط محیطی دارد، به عنوان رابط بین فضای درون و بیرون، خصوصی و عمومی، خلوت و شلوغ، مصنوعی و طبیعی عمل می کند. از این جهت باید ورود نور، هوا و مراجعین را به داخل تامین کرده و امکان دید خوبی را به بیرون فراهم کند.

وارثان معماران نوگرا، ایجاد شفافیت توسط دیوار شیشه ای را برای ویلاهای مستقر در محوطه سبز با نیاز ارتباط با محیط طبیعی بیرون، مطرح کردند. شفافیت کامل برای نوع و عملکرد خاصی از ساختمان ها، مانند فضای تجاری و اداری و شرایط اقلیمی ویژه ای مانند اروپای شمالی و مرکزی قابل استفاده بود.

حفاظت و مرتبط کردن بیرون و درون، تنها وظیفه نما نیست، بلکه نما به عنوان معرف یک ساختمان و کاربری آن عمل می کند. این مهم، بایستی در یک طراحی درست نما مورد توجه قرار گیرد.

با ظهور شیشه های رفلکس، استفاده از این شیشه در نمای ساختمان ها و برج ها متداول گشته و استفاده از شیشه های دو جداره و سه جداره، نمای شیشه ای را تبدیل به عایق حرارتی و صوتی در صنعت ساختمان سازی کرده است.

نمای شیشه ای فریم لس دارای فریمی است که از پشت شیشه را قاب کرده و بر روی لامل به وسیله لقمه های آلومینیومی مخصوصی نگه داشته می شود.از خارج ساختمان تنها ژوئن های ما بین شیشه ها (با عرض ۱ تا ۲ سانتی متر) قابل رویت خواهد بود. نگهدارنده شیشه فریم فولادی متشکل از پروفیل هایی با سایزهای متفاوت (غالبا ۴۰*۴۰ میلیمتر) است. عدم رویت این فریم فولادی از خارج ساختمان سبب می شود که قدرت بصری خطوط عمودی و افقی در نما متعادل شده و به زیبایی و ظرافت نما افزوده شود.

 فریم لس

ویژگی های نمای فریم لس

- سبکی وزن

- نصب ساده و سریع

- ایجاد سطح بصری یکنواخت در نما

- امکان ایجاد سطوح عایق صوت و حرارت با پروفیل های Thermal Break

- استفاده از شیشه های دو جداره و سه جداره با ضخامت های استاندارد.

- آب بندی و هوابندی با استفاده از لاستیک EPDM و چسبهای سیلیکون در اطراف فریم و شیشه

- عدم انتقال تنش و لرزش سازه فلزی نما به شیشه

- عملکرد مستقل هر یک از فریم ها در برابر زلزله به دلیل تقسیم فشار در هر قاب فلزی به طور مستقل

- سهولت در نگهداری و تعویض شیشه

- تنوع رنگ پادر کوتینگ و آنادایز برای پروفیل ها

- قابلیت نصب بازشو مخفی

- فریم واحد های بازشو در نمای فریم لس به صورت بازویی می باشد.

- نمای فریم لس جهت اجرای ساختمان هایی با ارتفاع متوسط (حدود ۱۰ متر) مناسب است.

روش نصب

- تهیه نقشه های شاپ درائینگ با توجه به طرح معمار

- نصب زیر سازی با به کارگیری پروفیل های فولادی

- ساخت فریم های آلومینیومی بر اساس نقشه ها و با به کارگیری برش و مونتاژ CNC

- کلیه مراحل کار با ابزار دقیق، کنترل و هدایت می شود.

فریم لس۲

شیشه های دو جداره

شیشه دو جداره از ترکیب دو لایه شیشه و یک لایه جداکننده اسپیسر آلومینیومی (که با رطوبت گیر سیلیکاژل پر شده است) ساخته می شود. بین دو لایه شیشه را می توان با گاز آرگون (عایق حرارتی ) یا SF6 (عایق صوتی) و یا  ترکیبی از این دو عایق پر کرد. درون اسپیسر، از یک ماده رطوبت گیر (عامل خنک کننده) پر شده است که سبب بخار و رطوبت هوای فضای بین دو شیشه می شود.

ویژگی های شیشه های دو جداره

- عایق حرارتی و در نتیجه بهینه سازی مصرف انرژی و سوخت با ضریب انتقال حرارت W/m²c ۲/۹  تا W/m²c ۳ با توجه به نوع گاز استفاده شده بین دو لایه شیشه

- عایق صوتی ۴۱ تا ۴۳ db       

- کاهش تولید گازهای آلاینده تا حدود ۷۰ درصد

- کنترل شرایط دمای محیط و افزایش کارایی سیستم تهویه

- کاهش امکان تشکیل قطرات آب بر روی شیشه

 ویژگی های شیشه های سه جداره

- عایق حرارتی مناسب با ضرب انتقال حرارت W/m²c ۱/۹ تا W/m²c ۲/۲ با توجه به نوع گاز استفاده شده بین دو لایه شیشه

- عایق صوت تا db۵۵

- مقاوم در برابر نور خورشید

- مقاوم در برابر خوردگی و پوسیدگی

- مانع نفوذ گرد و غبار، دود و آلودگی های محیطی

- تنوع اشکال بازشو و شکل پذیری متناسب با طرح معماری و فضای ساختمان

- قابلیت نصب یراق آلات استاندارد

شیشه اسپندرال یا چاپ دار - Spandrel

شیشه اسپندرال، شیشه غیر شفافی که با پخت سرامیکی تولید می شود، به منظور پوشاندن و غیرقابل رویت کردن سطوح ناخواسته یا کور ساختمان که نباید دیده شوند، استفاده می شود و به نمای ساختمان ،ظاهری هماهنگ و یکپارچه می دهد. این قابلیت اسپندرال به علت نحوه چاپ طیف های رنگی بر سطح شیشه وفرآیند پخت آن در مرحله تثبیت رنگ است.

پیش از این از شیشه های رفلکس برای پوشاندن این سطوح استفاده می شد. ولی از آنجا که شیشه های رفلکس در طول شب، زمانی که میزان نور فضاهای داخلی بیش از فضای بیرون است کارایی خود را از دست می دهند و ظاهر نازیبایی را به ساختمان می دهند، استفاده از این شیشه در این زمینه منسوخ شد واسپندرال جایگزین آن گردید. 

 نمومه فریم لس

موارد استفاده

اسپندرال درپوشش سطوحی چون فضای مابین طبقات در نماهای تمام شیشه ای، سقفهای شیشه ای، ویترین فروشگاه ها، پارتیشن و دکوراسیون داخلی و یا به منظور مخفی کردن تاسیسات و تجهیزات استفاده می شود.

تطابق با نما

  • شیشه های اسپندرال در صورتی با سایر شیشه های نما انطباق خواهند داشت که از شیشه های با رفلکس بالا یا با قابلیت عبور نور پایین در همجواری شیشه های اسپندرال استفاده نمود. در مواردی که میزان عبور نورشیشه بیش از ۱۴ درصد است، بایستی ازنظر یک کارشناس برای انتخاب نوع شیشه اسپندرال بهره برد.
  • برای هماهنگی کامل و یا حتی تضاد شیشه های اسپندرال با سایر قسمتهای نما - بسته به طرح معمار- بایستی پیش از سفارش، یک نمونه شیشه به صورت Mock Up در نما نصب شود تا هماهنگی کامل آن که تابع عوامل متعددی می باشد، سنجیده شود.
  • استفاده از شیشه های اسپندرال سکوریت شده، برای مانعت از انباشت حرارت در فضای پشت شیشه و افزایش درجه حرارت شیشه
  • استفاده از شیشه های اسپندرال با نصب به صورت دوجداره، برای کاهش میزان تضاد بین شیشه اسپندرال و سایر شیشه های نما در روزهای ابری. معمولا جداره بیرونی مطابق با شیشه های دیگر بنا انتخاب می شود. از طرفی دوجداره کردن شیشه ها، به نوبه خود باعث عمق دار به نظر رسیدن شیشه شده و در نتیجه تطابق رنگی نیز بیشتر می شود.
  • قابلیت اعمال انواع طرح و رنگ در هنگام چاپ شیشه های اسپندرال
  • سکوریت کردن شیشه های اسپندرال باعث افزایش ضریب ماندگاری چاپ و ترفیع ایمنی آن می شود. در این صورت شیشه در برابر خراش، تراشه، مواد شیمیایی و پوسته شدن مقاومت بالایی خواهد داشت.

 

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :